Vajinismus Gözle Görülür Mü? Ağrı Yapar Mı?

Kadın hastalıklarına bakıldığında en sık rastlanılan sağlık sorunlarından birisi olarak vajinismus gösteriliyor. Vajinismus, vajina çevresinde bulunan kasların istemsiz kasılması sonucu cinsel ilişkinin ağrılı sürece çeviren durum için belirtilen tanıdır. Kadınlar arasında bu durum bazen psikolojik sebeplerle bazen ise biyolojik olarak ortaya çıkıyor. Sebebi ne olursa olsun vajinismusun etkileri cinsel isteksizlik noktasında dışa yansımaktadır. Ve vajinismusun her 10 kadından birinde görülmesi de sorunun büyüklüğünü gösteren etkenlerden biridir. Vajinismus ağrılı bir süreci kapsar.

Ağrı yapmasının yanı sıra, cinsel ilişkiyi istemsizce imkansız hale getirecek etkilere sahiptir. Yaşanan bir tür spazm hali olması kendi kendine düzeltilebilecek bir durum düşüncesini ortadan kaldırır. Vajinismus, jinekolojik müdahale ile gözle tanı koymayı mümkün kılmaktadır. Muayene esnasında gözle inceleme yolu ile vajinismus tespiti mümkündür.Tespitin ardından uygun görülen tedavi yöntemleri ile iyileşme sürecine girilmektedir.

Vajinismusun Belirtileri Nelerdir?

Vajinismusun farklı şekilde belirtileri olabiliyor. Kimi kadın için tek bir belirti olabiliyorken kimisinde ise birden fazla şekilde etkilileri görülebiliyor. Bunlar arasında en çok görülen vajinismus belirtileri şu şekildedir:

• Cinsel ilişki esnasında bacakları kapatma isteği
  • İlişki esnasında ağrı
  • İlişkide panik hali yaşama, isteksizlik
  • Vajinal muayene ve test vermeden kaçınma hissi

Vajinismusun Neden Yaşanır?

Vajinismus belirtileri genellikle birden ortaya çıkar. Buna sebep olacak genetik ve psikolojik pek çok tetikleyici etken olabilir. Cinsel isteksizlik olarak bilinse de durum her zaman bu şekilde gelişmeyebilir. Vajinismusun etkilerinden birisi cinsel istek olsa dahi ani kasılmalar sebebi ile ilişki yaşanmasına engel oluşturur. Bu tamamen kişinin bedeni refleksleri ile alakalı gelişen bir durumdur. Genel anlamda vajinismusun yaşanmasına neden olan durumlar kesin olarak tespit edilememiş olmasına ek olarak en sık karşılaşılan sebepler şu şekilde;

• Mantar enfeksiyonu
  • Sorunlu bir doğum süreci geçirme
  • İlk cinsel ilişki deneyimi esnasında acı hissi yaşanacak düşüncesi
  • Yaşanmış travmalar
  • Partnere karşı güvensizlik hissi
  • Cinsel anlamda yetersiz kalma korkusu
  • Yakın çevrede şiddet görme durumu

Vajinismusun yaşanması için ilk cinsel deneyim yaşanması kıstas olmaz. Düzenli bir cinsel hayatı yaşayan ve sorunsuz olarak geçen bir dönemin ardından yaşanacak ani kasılmalarla bu vajinismus yaşanabilir. Bu da kadınlar için her an yaşanması muhtemel durumları açığa çıkarabilir.

Vajinismus Tedavisi Nasıl Yapılır?

Vajinismus büyük çoğunlukla travma anında açığa çıkan psikolojik etkenlere dayandığı görülüyor. Bu sebeple tek başına atlatılacak sorunlardan birisi olmayabiliyor. Uzman yardımı sayesinde vajinismus tedavisi mümkün. Vajinismus belirtilerinden birisi ile karşılanların kadın hastalıklar uzmanına başvurması ile bu durum tetikleyecek başlıca nedenler araştırılır. Bu sayede hastalığın psikolojik ya da fiziksel olarak nedenlerine ulaşılır. Ve buna uygun olacak bir tedavi yöntemi belirlenir.

İlk yöntem vajina kasılmalarından doğacak ağrıların azaltılmasına yönelik gerçekleştiriliyor. İstemsiz kasların kasılması önlenmesi üzerine yoğun bir tedavi süreci başlar. En etkili tedavi süreçlerinden bir kaçını şu şekilde sayılabilir;

• Cinsel  Terapi; vajinismus tedavisi için en etkili ve kesin sonuç verebilecek etkide yöntemlerin başında cinsel  terapi geliyor. Tedavinin süreci hastalığın hangi aşamada olduğuna bağlı olarak değişkenlik gösterir. Bu yöntemde süreç kadının vücudunu daha iyi tanıması ve cinsel ilişki esnasında kendini daha hazır hissetmesi için çalışılır.
  • Kas egzersizleri; Vajinismusun istemsiz kasılmalar olmasından dolayı uygulanan yöntemlerden birisi de kasların ani kasılmalarını engellemek adına kas egzersizleri yapılmasıdır. Vajinada bulunan kegel kası egzersizleri ve solunum kontrolleri en sık yapılan egzersizlerdir.
  • Son olarak genel anestezi altında vajina kasılmasının önüne geçmek adına cerrahi müdahale içeren botoks uygulamaları vajinismus tedavileri arasında görülür.

Tedavi yöntemleri farklılık göstermekle birlikte ortak amaç kadınlar için cinsel ilişki anını ağrısız olarak bir düzen halinde yaşaması vajinismusun etkilerin ortadan kaldırmaya yönelik tedavi süreci uygulanır.