Pazartesi - Cuma - 9:00 - 18:00,Cumartesi - 9:00 - 18:00

Miyom

Miyomlar kadınlarda çok sık görülen karın içinde oluşan kanserojen tümörlerdir. Genel olarak üreme çağına gelmiş kadınlarda görülür. Bunun yanı sıra ilerleyen yaşlarda milyonların görünme kapasitesi artmaktadır.

Adet öncesi dönemde bu tür milyonlarla karşılaşılmaz. Genelde bu miyomların görülme riski taşıyan bazı faktörler vardır. Bunların başında ırk, ilk adetin erken gelmesi, doğum öyküsü, doğum kontrol hapları, beslenme alışkanlıkları, şişmanlık ve genetik etkenler miyom görülme riskini artıran etkenlerdir.

Miyom belirtisi olarak yoğun ve ağrılı adet kanalları, kısırlık, sıklıkla idrara çıkma, kabızlık gibi olaylarda belirti olarak ortaya çıkmaktadır. Miyom tedavilerinde hastanın yaşı, miyomun yerleşimi ve çocuk isteme durumuna göre bir tedavi belirlemesi yapılır.

miyom neden olurMiyom Nedir?

Günümüzde çok sayıda kadın hastalığı vardır. Kadınlarda en sık rastlanılan hastalık ise miyom olarak bilinir.

Miyom; kadında bulunan rahim kaslarını hedef alır ve kas tabakasına yerleşir. Kas tabakasında tümör adı verilen oluşumların ortaya çıkmasına neden olur. Miyomlar genellikle tehlikeli değildir. Çoğu kadın miyomu fark etmez ve hayatına devam eder. Fakat zararlı olan türleri de vardır.

Zararlı miyomlar kanserlere sebep olur. Rahimde bulunan miyom giderek kendini yeniler ve kötü huylu tümörler oluşturur. Bu durumda rahim ağzı kanseri gibi istenmeyen durumlar meydana gelir. İlerleyen vakalarda rahim dokusu dahi alınabilir. Bu yüzden kadınların jinekolojik muayenelerini aksatmaması ve düzenli olarak doktora gitmesi gerekir.

Miyom Neden Olur?

Miyomun neden ortaya çıktığı hakkında kesin bir bilgi vermek mümkün değildir. Miyomlara neden olan çok fazla unsur vardır. Bu unsurlardan biri genetik faktörlerdir. Annede miyom mevcutsa kızında da olma olasılığı yüksektir. Kötü beslenme ve kötü hijyen koşulları da miyomların oluşmasına neden olur.

Kadınlık hormonu olarak bilinen östrojen, miyom adı verilen oluşumların büyümesinde etkilidir. Gebelik döneminde annedeki östrojen hormonu artar. Bu hormonun artması da miyom oluşmasına neden olur.

Miyomların oluşmasına neden olan diğer bir unsur ise kullanılan ilaçlardır. Düzensiz ve bilinçsiz ilaç kullanımı miyom riskini artırır. Doğum kontrol haplarının da miyoma neden olup olmadığı çok tartışılan bir konudur.

miyom belirtileri nelerdirMiyom Belirtileri Nelerdir?

Miyom sorunu yaşayan kadınlar çoğu zaman bu sorunu fark etmez. Belirtileri hafiftir veya hiç yoktur. Fakat bazı miyomlar kişiyi rahatsız eder ve yoğun belirtiler ile kendini gösterir. Peki bu belirtiler nelerdir?

• Kasık bölgesinde ağrı,
  • Beklenmeyen, anormal kanamalar,
  • Sırt ve bel ağrısı,
  • Cinsel ilişki sonrası artan acı hissi,
  • Genital akıntılar,
  • Sürekli tuvalete gitme ihtiyacı,
  • İdrar yaparken zorluk çekme,
  • Cinsel ilişkiden haz alamama,
  • Kasıklardaki şişlik hissi,
  • Karın ağrısı,
  • Bulantı ve kusma hissi

Bu gibi belirtiler rahimde olabilecek bir sorunu işaret eder. Miyomu erken dönemde fark etmek tedaviyi hızlandırır. Bu yüzden belirtilere dikkat etmek ve sağlık kontrollerini aksatmamak gerekir.

Miyom Tanısı Nasıl Konur?

Miyom tanısı koymak zor değildir. Jinekolojik muayene sırasında kolayca teşhis konabilir. Rahim sınırlarının düzensiz olması, normalden büyük olması, sertlik hissedilmesi, düzensiz adet, aşırı kanama, çocuk sahibi olamama gibi durumlar miyom varlığına işaret eder.

İlerlemiş ve büyük miyomlar elle bile karın duvarından rahatlıkla hissedilir. Bakire kadınlarda karından ultrasonik muayene ile evlilerde ise vajinal muayene ile miyom tanısı konur.

Ultrason muayenesi % 90 miyom tanısında yeterlidir.

Bununla beraber ilaçlı ultrason, bilgisayarlı tomografi, MRI ve rahim içerisine sıvı vermek suretiyle yapılan ultrason muayeneleri ile miyom tanısı konabilir. Bu uygulamalar miyom varlığıyla birlikte miyomların miktarı, büyüklüğü ve yerleşimi hakkında da bilgi sahibi olmayı sağlar.

miyom cesitleri nelerdirMiyom Kısırlık Yapar Mı?

Miyom sorunu yaşayan kişilerin büyük bir kısmı miyom kısırlık yapar mı sorusunu çok merak ediyor. Miyomlar zararsız ise kısırlık yapmaz. Zararlı miyom türleri ise gebe kalma şansını düşürür.

Sağlıklı bir döllenme için anne rahminin sağlıklı olması gerekir. Kötü huylu tümörler rahim kaslarını büyük oranda etkiler. Spermin yumurta hücresi ile döllenmesini engeller. Bu durumda ise gebelik şansı düşer.

Miyomun yerleştiği bölgeye göre de gebe kalma oranı farklılık gösterir. Miyom erken dönemde tedavi edilirse gebeliği etkilemez. Fakat bazı miyomlar, annenin rahminin cerrahi işlem ile alınmasına neden olur. Rahim dokusunun alınması gebe kalma şansının tamamen ortadan kalkması anlamına gelir.

Miyom Nasıl Tedavi Edilir?

Miyomun yapısı, sayısı ve yerleştiği alan tedaviyi etkiler. Miyomların tedavisinde farklı yöntemler kullanılır. Doktor muayenesi sonrası hastaya antibiyotik tedavisi uygulanabilir. İlaç tedavisi ile miyomlar küçülür ve yok olur.

İlaç tedavisinin başarılı olmadığı durumlarda miyomektomi işlemine başvurulur. Bu işlem rahim dokusuna zarar vermez. Cerrahi işlemler sayesinde rahimde bulunan miyom alınır. Miyom sayısının fazla olması bu işlemin yapılma şansını azaltır.

Kötü oluşumlu miyomlar için son çare histerektomi işlemidir. Bu işlem cerrahi bir tedavi yöntemidir. Kadının rahmi tamamen alınır. Bu da üreme fonksiyonlarının tamamen durması anlamına gelir. Genel anestezi altında yapılır.

Ameliyatsız miyom tedavileri ameliyatlı tedavilere oranla daha fazla tercih edilir. RF ablasyon, miyom embolizasyonu ameliyatsız miyom tedavilerinden bazılarıdır.

Yorum Ekle